Topinambur – najzdravšia potravina do nezdravej doby

Topinambur - inulínV poslednom článku o PRObiotických baktériách sme spomenuli aj tzv. PREbiotika. Čo to vlastne je a prečo to spomíname v súvislosti s topinamburom a prikladáme tomu takú váhu?

V skratke povedané, ide o druhy oligosacharidov, ktoré sú ľudským telom nestráviteľné z dôvodu neexistencie enzýmu, ktorý by ich dokázal štiepiť. V čreve sa potom správajú ako rozpustná, ale nestráviteľná vláknina. Takéto stručné, ale suché vysvetlenie možno pôsobí rovnako akoby ani nebolo, a preto to skúsime inak.

Tak ako ľudia potrebujú konzumovať potravu, ktorá nám umožňuje dožiť sa ďalšieho dňa, aj spolubojovníci v našich črevách potrebujú niečo do úst. Možno krútite hlavou nad ich označením za spolubojovníkov, ale v skutočnosti ide o dosť výstižné pomenovanie. Tak ako my zo svojho okolia vytláčame tých, ktorí nám škodia, aj prospešné baktérie v hrubom čreve vytláčajú tie škodlivé baktérie, ktoré nám spôsobujú zápaly, zhoršujú imunitu a celkové zdravie. Doslova s nimi vedú vojny o územie, ako sme to robili aj my v celej našej histórii. Bohužiaľ, veľmi im nepomáhame, pretože ich súperov stále viac podporujeme potravou, ktorá im pomáha k  životu, ale prospešné baktérie doslova zabíja. Ide o klasický biely cukor, rafinované spracované oleje, potravinové konzervačné látky, antibiotiká. Poviete si, že v dnešnej dobe sa tomu nedá vyhnúť alebo len veľmi ťažko. Máte pravdu. Je tu však riešenie.

Na rozdiel od nás, prospešné baktérie v našich črevách dokážu rozštiepiť oligosacharidy a využiť ich ako nevyhnutný zdroj energie pre vlastné prežitie a fungovanie. Toto je potrava, ktorá im pomáha. Preto môžeme prebiotika zjednodušene nazývať aj potravou pre mikroflóru. Potraviny bohaté na tieto prebiotiká ľudia v minulosti konzumovali častejšie a to z jednoduchého dôvodu. Nebol dostupný taký prebytok spracovaných potravín, aký je v dnešnej dobe. Rastlinná strava aj s obsahom prebiotik nebola nazývaná bio, ani sa nekonzumovala z dôvodu, že bola zdravá, ale jednoducho preto, lebo bola najdostupnejšia. Samozrejme, občas sa pritrafila živočíšna strava v podobe mäsa a mliečnych výrobkov, ale s istotou bez konzervantov (jed pre mikroflóru) akými sú dusitan draselný E249, dusitan sodný E250, sorbán draselný E202, zvýrazňovač chuti glutamán sodný E621, taviace soli, zahusťovadlá a mnoho ďalších, veď to poznáte.

Vyhnúť sa tomu je dnes veľmi ťažké, ale to čo môžeme urobiť pre naše baktérie v ich ťažkom boji a nie je to zase také ťažké, je skamarátiť sa viac so stravou bohatou na prebiotika, ako je cibula, cesnak, pór, ale najmä s ich najväčším zdrojom, ako je čakanka a topinambur. Vedeli ste, že topinambur sa v minulosti používal častejšie ako zemiaky, až ho práve tieto vytlačili? Ktovie, ako by to vyzeralo so zdravým obyvateľstva dnes, ak by sa tak nestalo. Totiž, topinambur obsahuje vitamíny A, B1, B2, C a D, ale aj minerálne látky železo, kremík, draslík, no najmä, je bohatý na rozpustnú vlákninu inulín. A práve preto topinambur, ako najväčší zdroj prebiotik zaujal spoločnosť Sibírske zdravie. Preto ho pridáva do väčšiny produktov a má aj samostatný produkt, ktorý neobsahuje nič iné, len topinambur. K tomu je veľmi chutný, má sladkú chuť, môžno ho používať na zahnanie chuti na sladké a narozdiel od sladkostí, neškodí, ale pomáha zdraviu.

Pestovanie tejto rastliny pripomínajúcej slnečnicu sa začína postupne obnovovať práve pre obsah inulínu, ktorý je pre našu mikroflóru mimoriadne prospešný. Topinambur - inulin 2Samozrejme, kvalitná mikroflóra zaručuje dobré zdravie. Pribúdajú stále nové a nove poznatky, ktoré dávajú do súvisu stav črevnej mikroflóry s fungovaním imunity, tvorbou vitamínu K2, vstrebávaním vápnika do kostí. Začína byť jasnejšie, že nestačí len vitamín D pre zdravé kosti, ale bez vitamínu K2 to nepôjde. Okrem iného práve za tvorbu vitamínu K2 stojí črevná mikroflóra. Dokonca, ako bolo spomenuté aj v poslednom článku, mikroflóra má súvis aj priberaním a psychickým stavom. Jednoducho, neexistuje zdravý človek so zlou črevnou mikroflórou.

Keď sa nad tým zamyslíte, aký význam má užívať probiotické baktérie či už v doplnkoch alebo v mliečnych či kvasených výrobkoch, ak im nedáme potravu, ktorú potrebujú pre svoje prežitie, ale naopak potravu, ktorá pomáha ich konkurentom? A práve preto to pripomíname následne po článku o probiotikách, aby ich užívanie malo zmysel. Veď nemôžme od hladujúcich bojovníkov očakávať veľké víťazstvá. Neviem ako Vy, ale ja im pomôžem topinamburom, nech sú v presile.

Jaroslav Kollár
Poradca pre výživu a suplementáciu
Konzultant spoločnosti Sibírske zdravie

Ak máte záujem o topinambur za rozumnú cenu, kliknite na obrázok: Inulín